lørdag 1. mai 2010

Sjarmerende strek

Jo visst kan Lotta sykle! Denne boka er for tiden veldig populær her hos oss. Veldig underholdende for både liten og stor. Historiene om Lotta, laget av Astrid Lindgren, er nok kjent og kjær for mange. Passelig rampete og passelig snilt. De sjarmerende og detaljerte illustrasjone er av Ilon Wikland. Samme streken som har illustrert Mio, min Mio og Karlson på taket blant annet. Dette er jo min barndom og jeg blir bittelitt nostalgisk. Gøy er det å komme over nye fine billedbøker for barn, men jammen er det litt moro å finne tilbake til de gamle også.

OM ILON WIKLAND: Ilon Wikland was born in 1930 in Estonia and came as a refugee to Sweden in 1944. In 1953, Ilon applied for a job as illustrator at Rabén & Sjögren. She was met by Astrid, who had just finished writing the book Mio, my Son and who could see immediately that Ilon was able to “draw fairytales”. Ilon did a test-drawing for the book and after that her collaboration with Astrid Lindgren continued. http://www.astridlindgren.se/mer-fakta/illustratorer/ilon-wikland.

7 kommentarer:

  1. Den boka husker jegg også godt fra jeg var liten. Flotte, glade tegninger.

    God helg.

    SvarSlett
  2. Ah...! Gode minner! :-)
    (og veldig fin blogg! )

    SvarSlett
  3. Åh:) Så koselige bilder!! Mimre mimre....
    Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  4. Herlige minner ;) Er på stor jakt etter alt av gamle barnebøker. Dette er absolutt en jeg vil se etter. Astrid Lindgren er genial.

    SvarSlett
  5. Nydelege teikningar - set meg tilbake nokre år..
    ;-)

    SvarSlett
  6. Så flink du er. Veldig koselig blogg.Klem fra Marita

    SvarSlett
  7. Jag älskar Lotta! Mest för att jag var lika envis som henne när jag var lika gammal och för att jag såg ut som henne i den gamla Ilon Wikland modellen. Bilderna i Lotta böckerna är underbara!

    SvarSlett